تنگی دریچه های بینی

تنگی دریچه های بینی

تبلیغات

بنر طراحی سایت
بنر طراحی سایت

تنگی دریچه های بینی

تنگی دریچه های بینی یکی از مشکلات و اختلالات تنفسی است که بسیاری از افراد با آن رو به رو می شوند که علائم آن گرفتگی شدید بینی، خر و پف و تنفس از دهان میباشد.

مجرای بینی

مجرای بینی شما که به آن سینوس هم گفته می‌شود، فضاهای توخالی در اطراف بینی، گونه‌ها و پیشانی شما هستند. این حفره‌ها به عنوان یک سیستم تصفیه عمل می‌کنند که به راه‌های هوایی تحتانی شما ,یعنی گلو منتهی می‌شود و به عنوان گذرگاهی برای تخلیه مخاط عمل می‌کند.
مجرای بینی به دو نوع دریچه های داخلی و دریچه های خارجی تقسیم می شوند، به طوری که در هر طرف از بینی یک دریچه داخلی و یک دریچه خارجی وجود دارد، این دریچه ها در باریک ترین بخش راه هوایی بینی هستند و سبب محدود شدن جریان هوا به داخل بینی می گردند.
تنگی دریچه های بینی

دریچه های داخلی و خارجی

دریچه خارجی بینی، سوراخ‌های بینی است و از ناحیه گوشتی در طرفین بینی تشکیل شده. این قسمت توسط غضروف‌هایی که در نوک بینی قرار دارند پشتیبانی می‌شود.
دریچه داخلی در داخل بینی قرار دارد و ناحیه‌ای بین تیغه بینی و پایین‌ترین قسمت غضروف فوقانی است که غضروف‌هایی هستند که در طرفین بینی قرار دارند.

نوع تنگی دریچه های بینی

نوع تنگی دریچه بینی که توسط پزشک متخصص جراح بینی تشخیص داده می‌شود بستگی به این دارد که کدام قسمت از دریچه بینی بیشتر باریک شده باشد. فروپاشی دریچه بینی می‌تواند در یک یا هر دو طرف بینی رخ دهد و بر عملکرد آن تأثیر بگذارد. اگر فقط در یک طرف رخ داده باشد، احتمالاً می‌توانید تا حدودی به تنفس از طریق بینی ادامه دهید. اگر در هر دو طرف رخ داده باشد، احتمال مسدود شدن کامل راه هوایی بینی شما بیشتر است.

شایع‌ترین علل تنگی دریچه بینی

  • عمل جراحی زیبایی بینی در گذشته (از جمله برداشتن قوز بینی)
  • ضربه به بینی یا شکستگی بینی (باعث التهاب، بافت متورم یا بافت اسکار بیش از حد می‌شود.)
  • نقص مادرزادی در غضروف بینی (به عنوان مثال، سوراخ‌های باریک بینی )
  • انحراف بینی
  • پیری (روند پیری به طور طبیعی موجب ضعف در ساختار کلی بینی می‌شود.)

تنگی دریچه های بینی

درمان تنگی مجرای بینی با جراحی

یکی از روش های اصولی و دائمی درمان تنگی مجرای بینی استفاده از روش جراحی می باشد، طی این روش پزشک با پیوند غضروف از سایر بخش ها، اقدام به تقویت غضروف بینی می کند که در نتیجه سبب درمان این مشکل می گردد. لازم است یادآور شویم مدت زمان استراحت و بهبودی این جراحی طولانی نیست و حدود یک هفته بعد از جراحی روند بهبودی مشاهده می گردد. البته باید دقت داشته باشید که نکات مراقبتی که پزشک متخصص بیان نموده را باید حتما رعایت کنید.

بعداز جراحی

این روش تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود و بیمار معمولاً پس از چند ساعت می‌توانند به خانه برگردد. بیمار پس از عمل فشار و درد خفیفی را تجربه میکند. لازم به زکر است که جراحی ترمیم تنگی دریچه بینی ممکن است شامل این خطر باشد که ظاهر بینی بیمار ممکن است پس از این عمل ممکن است کمی تغییر کند .

درمان تنگی مجرای بینی بدون جراحی

در برخی موارد به دلایل مختلفی همچون وجود تنگی مجرای بینی جزئی، عدم تمایل فرد به استفاده از روش های جراحی، شرایط بیمار و… ممکن است روش های غیر تهاجمی انتخاب گردد. در این زمینه برای بهبود علایم تنگی دریچه های بینی انواع مختلف باز کننده های دریچه های بینی وجود دارد که در داخل بینی قرار می گیرند، برخی از این انواع گشاد کننده های بینی به صورت داخلی مورد استفاده قرار می گیرند.در حالی که انواع دیگر به صورت خارجی استفاده می گردند، نوارهای صاف تنفسی و مخروط های بینی از جمله این موارد هستند، روش عمل این تجهیزات به این صورت است که به صورت فیزیکی دریچه های بینی را بسط می دهند و سبب بهبود تنگی دریچه های بینی به صورت موقت می گردند، لازم به ذکر است این نوع گشاد کننده ها در طول شب قابل استفاده میباشند.

تبلیغات

بنر طراحی سایت
بنر طراحی سایت

اشتراک گذاری در :

نوشته های مشابه

عمل ترمیم بینی
جراحی زیبایی

عمل ترمیم بینی

عمل ترمیمی بینی عمل ترمیمی بینی یا جراحی ثانویه بینی در افرادی انجام می‌شود که در گذشته تحت جراحی قرار

ادامه مطلب
تنگی دریچه های بینی
جراحی زیبایی

تنگی دریچه های بینی

تنگی دریچه های بینی تنگی دریچه های بینی یکی از مشکلات و اختلالات تنفسی است که بسیاری از افراد با

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *